Självbetjäning allt vanligare i alla branscher

Lexit visade upp bredden i sina självbetjäningslösningar på årets Lexitmässa – för effektivare processer i allt från restaurangbeställning och självbetjäningskassor till transport och industriella tillämpningar.

Självbetjäningskassor blir allt vanligare både på restauranger och i dagligvaruhandeln. Den mest uppenbara effekten för kunderna är mindre köbildning. Även vid rusningstid kan självbetjäningskassor snabbt få undan stora mängder kunder och skapa bättre flyt i köp- och betalningssituationen, vilket är lönsamt för Lexits kunder. Dessutom ser vi en ökad försäljning per kund tack vare beställningslösningar inom restaurang och fast-food. Med hjälp av en självbetjäningslösning kan kunderna i lugn och ro välja vad de vill ha.

– Den senaste utvecklingen, som vi ser kommer att accelerera, är att självbetjäningskiosker och -lösningar öppnar upp för helt nya, obemannade koncept som tidigare inte varit lönsamma att driva. Ett exempel på detta är den lösning vi levererat på självbetjäningskassor till TÅR i Hoddevik (Nordfjord/Norge), ett nytt koncept för obemannade 24/7-butiker där det inte är lönsamt att ha service på plats på grund av läge och kundbas.

Geir Karlsen, kioskexpert på Lexit (Norge)

Se NRK-artikeln (norsk) om TÅR-konceptet.

Självbetjäning – kommer mer och mer även utanför handel och restaurang

Samtidigt finns det många möjligheter till vidare användning och effektivitet. Användningsområdena är praktiskt taget överallt där människor möts idag, där information, beställning eller utbyte av utrustning eller förbrukningsmaterial behövs. Det kan vara biljettkiosker för museer, kiosker för utskrift av bagagetaggar på en flygplats eller olika pick-and-collect-lösningar. Självbetjäningslösningar inom industrin, för insamling och automatisk hantering av förbrukningsmateriel, inom avfall med självbetjäningsbetalning och för transport – beställning av taxibilar.

Gemensamt för alla lösningar är att de skräddarsys utifrån användningsområde och därigenom kan anpassas till alla branscher.

Se Dagblad-artikeln (norsk) om beställningskioskerna för taxi.

Svinn – ett växande problem för dagligvaruhandeln

Med självbetjäningskassorna märker dagligvaruhandeln av ett ökat svinn i butikerna.

– Självbetjäningslösningarna är här för att stanna så fokus framöver blir att vidareutveckla och förbättra lösningarna med våg, skanning, kameraövervakning och olika gate-lösningar för att få bukt med svinnet.

Geir Karlsen

Ett exempel på en sådan lösning, som redan är klar för marknaden, är kassalösningen SuperSmart som visades på årets Lexit-mässa (till höger på översta bilden). Här skannar kunden varorna i butiken via en app på sin egen mobiltelefon. Kundkorgen kontrolleras med våg och kamera mot de varor som skannats. Artiklar som inte blivit skannade visas i ett meddelande i appen där de måste läggas till eller tas bort.

Kontaktperson: Geir Karlsen / e-post / telefon +47 481 02 915