LEXIT / PLANTAGEN / VIPPS: På allt fler av Plantagens försäljningsställen behöver kunderna inte längre gå till kassan för att betala för sina varor. Kassorna kommer i stället till kunderna i form av en mobil lösning som är inlagd på personalens mobiltelefoner. Lösningen gör det möjligt att betjäna kunder både inomhus och utomhus.
Lösningen består av en app från Lexit, som installeras på mobila enheter tillsammans med en enkel betalterminal. Plantagen har implementerat lösningen i Norge, Sverige och Finland. Cirka 400 mobila enheter från Lexit fungerar nu som mobila kassor i de nordiska länderna.
Personalen kan via sina mobiltelefoner registrera varor och ta betalt var som helst i butiken. Lösningen är enkel och användarvänlig och bidrar till att minska köbildningen i de traditionella kassapunkterna.
– För Plantagen innebär detta att vi kan möta kunden på flera ställen i butiken och genomföra köpet på kundens premisser med en enkel och väletablerad betalningslösning. Detta resulterar i mindre köer till de traditionella kassorna. För oss blir det också enklare att utöka antalet kassapunkter under högsäsong. Nu kan vi använda helt vanliga mobiltelefoner som kassor i butikerna, berättar Olav Fyldeng, CIO på Plantagen.
Med mobila kassor reducerar Plantagen kostnaden för en kassapunkt med över 90 procent. Kassorna ger också Plantagen den flexibilitet de behöver för att lägga till fler kassapunkter under högsäsong. Personalen har på så sätt lösningen ”på fickan”. Kunderna kan handla som på torget, gå direkt till de varor de vill ha och betala på plats. Detta ger färre köer och skapar nya köpmönster.
I Norge kan kunderna också betala kontaktlöst med Vipps (Swish i Sverige) på sina mobiltelefoner. Betalterminalen är också överflödig såvida inte kunden vill få ett fysiskt kvitto utöver det som skickas via SMS.
– För våra kunder är detta ett tryggt och smittsäkert betalningsalternativ och lösningen bidrar till gott smittskydd. Under pandemin har vi använt kort i vanliga betalterminaler, eller förskottsbetalning via alternativet «klicka och hämta» på nätet. Nu kan kunderna i Norge också betala med Vipps på sina telefoner var som helst i butiken. På så sätt kan Plantagens stora butiksarealer användas på ett effektivare sätt och beröringen av betalterminaler minskar, säger Fyldeng.
Planen för uppskalning av betalningslösningar på mobiltelefon är en «queue-buster» som ger flexibla kassapunkter och ett enkelt och bekant betalningssätt för kunden.
Se kundcase: mobil kassalösning med betalterminal
Se kundcase: mobil kassalösning med Vipps
Les mer om vår mobile kasseløsning