Maud Rahm – Rivstartar som vd på Lexit Group Sweden

För bara en dryg månad sedan tillträdde Maud Rahm som vd för Lexit Group Sweden. Detta efter att ha befunnit sig i karantän i två år efter ett snabbt avslut på Flextrus i Lund. ”Kul och spännande med ett nytt område som ändå delvis innehåller samma kundkrets”, säger Maud när vi träffas på fabriken i Mölnlycke för att ta reda på hennes ambitioner för Lexit.

TEXT: BO WALLTEG / FOTO LEXIT & BO WALLTEG

För två år sedan hade en ny vd tillträtt på Flextrus i Lund och i planen låg att Maud Rahm skulle lämna efter en övergångsperiod, men det kom att gå mycket snabbt, ”chockartat snabbt” säger Maud Rahm själv. Plötsligt hamnade hon i karantän som skulle vara i två år, och så blev det nästan också, även om hon kunde tillträda en ny tjänst ett par månader tidigare, nu i september. Från att ha jobbat i princip dygnet runt var steget stort in karantänen, men det gick bättre än hon trodde.

– Tack och lov har jag ett par stora fritidsintressen, jakt och hundar samt trädgård, så efter den första chocken kunde jag hålla mig ganska väl sysselsatt på dagarna. Jag kan däremot tänka mig hur svårt det måste vara för de som inte odlat några intressen vid sidan av jobbet.

– Min plan inför framtiden var att satsa på styrelseuppdrag och jag gick diverse utbildningar på det temat. Samtidigt kom det en hel del förfrågningar från företag, bland annat Lexit, som var intresserade av mina tjänster, men jag avvaktade. Min generella inställning var att jag inte ville gå in i ett företag som var en konkurrent till Flextrus. Lexit var däremot intressant och när de fick nya ägare och hörde av sig igen och ville ha mig som vd här, tackade jag ja till den utmaningen.

– Jag hade sedan tidigare ett väldigt gott intryck av företaget. Här i Mölnlycke har vi en fin fabrik där personalen är positiv och utåtriktad vilket jag gillar. Som koncern har vi ju ett intressant koncept att erbjuda marknaden, allt i syftet att förenkla och digitalisera våra kunders processer genom värdekedjan.

Under senare år har Eivind Hatlelid varit vd för Lexit Group Sweden. Han är kvar i koncernen som CFO. Lexit omsätter drygt fyrahundra miljoner kronor varav cirka hälften hämtas från den svenska verksamheten.

Mycket har hunnit hända

När vi träffas i Mölnlycke har Maud Rahm varit anställd i tre veckor, men en hel del har hunnit hända redan.

– Jag måste så klart lära mig ett nytt område, etiketter har jag inte varit engagerad i tidigare, men jag har insett att många kunder till Lexit känner jag sedan gammalt. Det är spännande att få göra något man inte gjort innan.

Maud Rahm, vd hos Lexit Group.

– Uppdraget jag fick av ägarna var att förbättra produktiviteten och därmed lönsamheten i den här verksamheten. Det är inget fel på orderingången men jag kunde snabbt konstatera att organisationen behövde styras upp och att produktiviteten i maskinerna behövde förbättras, säger Maud Rahm och

tillägger att man också hunnit ta fram KPI, det vill säga mätvärden, för produktionen.

– Jag kan konstatera att vi kan få ut betydligt mer ur våra maskiner än vad som är fallet i dag och det kommer vi att lyckas med.

– Under de här veckorna har jag därför prioriterat att få organisationen att fokusera så att alla gör det de är anställda för att göra, inget annat. Det har gått snabbt och det finns säkert en och annan i organisationen som undrat vad som hände. Det handlar om att styra upp helheten. Mycket av min tid har gått åt till att förstå vem som gör vad.

– De åtgärder vi vidtar nu och i en snar framtid kommer utan tvekan leda till en ytterligare förbättrad lönsamhet.

– Vi har också sedan jag började, anställt en kvalitetsansvarig och har för avsikt att bli ISO-certifierade, något vi inte är idag. 

Den som känner Maud Rahm vet att silkesvantar inte alltid präglar henne, men hon understryker att det inte finns någon nedskärningsplan, det handlar om att få styr på organisationen och effektivare användning av maskinparken.

– Det är inte så svårt egentligen, jag har gjort det förr, jag var innan de åtta åren på Flextrus var chef för Amcor i Norge i fyra år. Eftersom jag bor i Kungsbacka har det varit mycket pendlande genom åren, nu blir det lite normalare när det bara är knappt trettio minuter till jobbet.

Fyra ben

Detta om bakgrunden och det nya jobbet. Maud Rahm är egentligen mer intresserad av att prata om det som Lexit kan erbjuda, baserat på de fyra ben verksamheten har. De fyra benen är etikettproduktionen, datafångst och mjukvaror, produktmärkning med allt från fristående printrar till print-and-apply direkt i produktionslinjerna samt det femtioprocentiga delägandet i företaget Foptec. Foptec har sedan år 2010 utvecklat IT-lösningar för livsmedelsbranschen. Foptec Recipe Explorer är ett unikt system som idag används av företag runt om i världen. Det är ett egenutvecklat program som ger stöd för hantering av ingredienser, recept, ingrediensförteckningar, näringsdeklarationer, miljöpåverkan, priskalkyler med mera.

– De fyra benen vi har att erbjuda marknaden är unikt och det finns ingen i vår bransch som kan komma med något liknande. Utmaningen ligger i att få ut budskapet på marknaden, att få livsmedelsbranschen att förstå vilka möjligheter vi kommer med, säger Maud Rahm.

– För rätt kund har vi ett väldigt spännande erbjudande med wow-faktor vill jag påstå och det är något vi ska sprida kraftfullt på marknaden. Vi kommer nog att behöva flera, specialiserade, säljare för att lyckas bra med det.

Det hela började med att Foptecs affärsutvecklare blev ombedda att hjälpa livsmedelsföretaget Örneborgs, som tillverkar majonnäs- och yoghurtbaserade röror och sallader till färskost, dressingar, såser och pepparrotsprodukter med recepthantering för mer än tio år sedan. Det visade sig vara en mer krävande uppgift än vi väntat oss, konstaterar Patrik Samuelsson på Foptec.

– De kom med kanske tio nya blandningar varje vecka och vi insåg att det måste till ett speciellt system för att kunna hantera alla olika varianter. Det skulle till exempelvis sättas näringsvärden och procentsatser på alla ingredienser. Vi utvecklade därför ett program som med åren har vuxit och blivit allt mer avancerat.

– För cirka fem år sedan sålde vi halva verksamheten till Lexit, som såg stora synergimöjligheter med oss. Vi har system som med några enkla knapptryck tar fram recept och innehållsförteckningar, Lexit erbjuder skrivare och etiketter att få ut infon på.

Patrik berättar om en demo man gjorde hos Wrapson, som tillverkar wraps och som använder systemet. Man lät representanter för en stor livsmedelstillverkare ta fram sin egen mix av ingredienser till en wrap, info som sedan sändes till produktionen som enkelt plockade ihop beställningarna och skrev ut en komplett ingrediensförteckning. Det tog mindre än trettio minuter innan wrapsen levererades.

Patrik Samuelsson är en av grundarna av Foptec.

– Vi har idag närmare åttio företag runt om i världen som insett fördelarna med vårt system, en del till och med globala.

– Sedan en tid har vi också ett samarbete med RISE dit användaren kan koppla upp sig och få information om miljöavtrycket för en speciell råvara. Är till exempel det franskodlade äpplet bättre eller sämre än det svenska när det kommer till miljöavtryck?

– Det vi har utvecklat är tämligen unikt på världsmarknaden. Det finns de som gör liknande system, men ingen som tagit det så långt, och gjort det så enkelt, som vi.

Linerless och digitaltryck

När det handlar om etikettproduktionen vill Lexit för ögonblicket peka på två specialare vid sidan av den traditionella etikettproduktionen. Dels handlar det om linerlessproduktionen med etiketter som blir som en banderoll runt till exempel ett tråg, dels om etiketter till mikrobryggerier.

– Linerless, det vill säga etiketter av papper eller plast utan bakpapper, är något vi satsat på i ett par år nu. Vi har bland annat investerat i egen produktionslinje i Mölnlycke för att som den enda aktören kunna producera linerless i Sverige. Lexit är den största leverantören i Norden med denna kostnads- och miljöeffektiva lösning.

– I Storbritannien är linerless dominerande och i Norge har lösningen tagit stora marknadsandelar genom åren där Lexit bland annat installerat flertalet större helhetskoncept som bygger på alla våra fyra ben. Vi har sedan länge ett gediget samarbete med maskintillverkaren Ravenwood. I Sverige har konceptet fram till nu haft något mindre framgång men nu ser vi en stark tillväxt, säger Martin Emanuelsson som är KAM på Lexit Sverige AB.

Under ett antal år har mikrobryggerier poppat upp i stor skala. Inledningsvis tappade man det mesta av ölen på glasflaskor, men nu blir burkar allt populärare. Problemet är att det ofta inte är försvarbart för att litet bryggeri att satsa på en egen tapplinje och etikettering eller att köpa burkar med tryck.

– Mikrobryggerierna är intressanta kunder, de är kul att jobba med eftersom de har nya designer på sina etiketter så ofta. Dessutom vill de ha datummärkning. Tillsammans innebär det att vi digitaltrycker mycket etiketter för burkar, säger Joakim Åkerberg som är säljare av etiketter.

Digitaltryckta ölburkar till mikrobryggerier växer hos Lexit.

Tappningen kan man till exempel lösa med portabla tappningslinjer med tillhörande etikettering. CanMan är enligt egen uppgift det enda företag i Sverige som erbjuder den tjänsten, och de rekommenderar ofta bryggerierna att kontakta Lexit för produktion av etiketter.

Alla är säljare

Avslutningsvis konstaterar Maud Rahm att det är roligt att vara tillbaka i business igen.

– Det tog egentligen bara en halvtimma, sen kändes det som om jag inte gjort något annat. Det ska bli kul att utveckla Lexit, jag känner ingen press, ägarna har en absolut rimlig förväntan på resultatet.

– Hur snabbt det kommer att gå beror på marknaden så klart. Vi har bra säljare, men i rådande tider är det inte så lätt för dem att komma ut på besök hos kunderna. Pandemin i sig har inte påverkat oss omsättningsmässigt. Man kan konstatera att de kunder man har är kvar, de är inte så benägna att byta leverantör nu, om de av någon anledning skulle vilja det, säger Maud med ett leende.

– Viktigt att poängtera är samtidigt att alla anställda på Lexit är säljare, man representerar sitt bolag och är levande marknadsförare tillika säljare av företagets alla ben.
 

NORDEMBALLAGE 05-2020