Effektivare flyplatsdrift med hjälp av teknik

Efter att Widerøe Ground Handling ingått avtal om att ta över stora delar av SAS markverksamhet uppstod behovet av ett gemensamt stödsystem för att hantera flygplatsdriften på bästa möjliga sätt. Med hjälp av Lexit Group har man kommit fram till en optimal lösning.

Lexit Group är en av Skandinaviens ledande leverantörer inom POS, RFID, datafångst, produktmärkning och mjukvarulösningar. Bolagets vision är att skapa mervärde för sina kunder genom kunskap och innovation, något deras samarbete med Widerøe Ground Handling är ett fint exempel på. I egenskap av Norges största marktjänstleverantör är medarbetarna på Widerøe Ground Handling måna om att rätt information ska registreras i rätt tid med tanke på att ändringar sker hela tiden.

– Tidigare var driften i stor utsträckning pappersbaserad. Detta ledde till att uppgifterna ofta var gamla när vi väl skrev ut dem. Många registreringar blev heller inte gjorda. Vi hade inga stödsystem för enskilda medarbetare och ville därför hitta en lösning där all form av registrering skedde i realtid ute på flygplatsen, säger André Østli, Chief Information Officer på Widerøe Ground Handling.

EFFEKTIVISERING: Widerøe Ground Handling går över från pappersbaserad till digital drift genom införandet av en enda enhet. Här fv. André Østli, Chief Information Officer och Christian Vabø, Ground Systems Manager i Widerøe Ground Handling.

Fokus på hårdvara

Østli berättar vidare att de behövde hjälp med hårdvara och valet föll på Lexit Group som hade hög teknisk kompetens och över 20 års erfarenhet i ryggen. Widerøe var till en början ute efter surfplattor med relativt stor arbetsyta men Lexit Group var tveksamma till om detta var den bästa lösningen.

– Vi levererade flera olika surfplattor till dem så att de kunde prova sig fram. Ganska snabbt insåg man att enheterna borde vara mindre, berättar Helge Stenstvedt, Key Account Manager på Lexit Group. Med tanke på arbetsvillkoren, med bland annat lastning av och på flygplan, är vanliga surfplattor lite för stora och tunga.

– Detta ledde till att Widerøe ändrade kravspecen för både produkt och programvara och valde att satsa på mindre enheter, avslutar Stenstvedt.

STOLT LEVERANTÖR: Key Account Manager Helge Stenstvedt vid Lexit Group AS.

Robust lösning

Utöver att vara enkla att hantera måste enheterna klara en del törnar. De ska kunna användas i tuffa miljöer och tåla stora väderpåfrestningar.

– Vi arbetar i allt från Longyearbyen med låga temperaturer till Bergen där det regnar mycket. Vi tittade även på vanliga konsumentprodukter men upptäckte snabbt att sådana inte är särskilt tåliga och dessutom hade dålig batterikapacitet. Tillsammans med Lexit Group kom vi fram till att Zebra TC75 var det bästa alternativet.

– Även andra bolag som besöker oss har visat intresse att gå i samma riktning som oss, säger Christian Vabø, Ground Systems Manager på Widerøe Ground Handling.

ROBUST ENHET: Utöver att vara enkla att hantera måste enheterna klara en del törnar. De ska kunna användas i tuffa miljöer och tåla stora väderpåfrestningar – Zebra TC75 var det bästa alternativet.

En enda enhet

I och med införandet av den nya enheten har det skett stora framsteg. Enligt Vabø har responsen från medarbetarna varit mycket bra och man ser fram emot den fortsatta utvecklingen. Målet är att samla alla nödvändiga funktioner i TC75, så att personalen bara behöver förhålla sig till en enda enhet.

– Tillsammans med Lexit Group håller vi nu på att integrera både scannings- och kommunikationsmöjligheter i enheten. Nästa steg blir att gå över från traditionell radiokommunikation till push-to-talk, som är en IT-baserad kommunikationslösning, säger Vabø och betonar värdet av samarbetet med Lexit Group.

– Lexit Group har hela tiden varit tydliga med varför vi bör välja en lösning framför en annan och har kunnat bidra med en annan typ av erfarenhet än andra leverantörer. Dessutom är de suveräna när det gäller service och support med snabba svars- och leveranstider.

– Utan Lexit Group hade vi inte varit där vi är idag, avslutar Vabø.

NÖJDA MEDARBETARE: I och med införandet av den nya enheten har det skett stora framsteg.

EN ENDA ENHET: Målet är att samla alla nödvändiga funktioner i TC75x, så att personalen bara behöver förhålla sig till en enda enhet.

 

Se mer av våra bra kundhistorier.

 

Kontaktperson hos Lexit Group:
Helge Stenstvedt
Telefon: +47 992 68 273
E-post: helge.stenstvedt@lexit.no