Självbetjäningskiosker ger merförsäljning och effektivare drift

Umoe Restaurants upplever att nya självbetjäningskiosker ger fler nöjda gäster på Burger King-restaurangerna.

TEKST/FOTO: Nils Vanebo, Retailmagasinet i Norge

Umoe Restauranger har beslutat att köpa in nya självbetjäningskiosker till sina skandinaviska Burger King-restauranger som växer i antal. I januari användes den första som pilotkiosk på Strømmen Storsenter.

Valet av leverantör föll på Lexit Group och hittills har 32 kiosker rullats ut i Norge. Räknar vi in Sverige och Danmark närmar sig det totala antalet kiosker 100 stycken. Och fler blir det under nästa år.

Burger King har över 200 restauranger i Norden och siffran stiger snabbt.

– Totalt sett för Norden har vi placerat ut cirka 100 kiosker på restaurangerna hittills, berättar Terje Holte som är senior IT-konsult på Umoe restauranger.

Det kommer att finnas mellan två och fyra kiosker på varje restaurang, beroende på storlek.

Effektiviserar driften och får kunderna att köpa mer

Kioskerna minskar pressen på kassaledet och man kan i stället satsa på att effektivisera driften i restaurangen.

– Den största vinsten ligger dock i merförsäljningen, berättar Holte.

Snittförsäljningen ökar nämligen när gästen beställer via kiosken. Anledningen till detta är att det upplevs som mindre stressande att stå i en vanlig kö med ett kassabiträde som tittar på en och andra gäster som står bakom och väntar på sin tur.

På flera restauranger sker 60 procent av försäljningen via kiosker vilket ökar förutsättningarna för personalen att ge gästerna en ännu bättre upplevelse.

Kunderna förväntar sig kiosker

– Kiosker kommer mer och mer. Gästerna tycker om att använda dem eftersom de underlättar för dem. Man förväntar sig i högre grad att kunna använda sig av självbetjäningskiosker idag, säger Geir Karlsen, retailansvarig på Lexit Group.

På kontinenten har självbetjäningskioskerna använts i några år och nu kommer de alltså även till Norge.

Karlsen påpekar att en kiosk aldrig är sjukskriven utan alltid är på jobbet. Automatisering och robotisering är som bekant en trend på många områden. Och bra mjukvara är A och O, understryker han.

– Gästen ska kunna beställa med så få knapptryckningar på skärmen som möjligt, inflikar Terje Holte.

Självbetjäningskiosker är ett steg på vägen till beställning via mobilen och det dröjer inte länge förrän vi kommer att se den funktionaliteten också.

Holte berättar att kioskerna är enkla att hantera. De har haft pilotkiosken ute i tio månader utan problem.

Viktigt med design

Självbetjäningskiosker är ett satsningsområde för Lexit Group inom retailsegmentet. Kioskerna tillverkas i Taiwan och därefter anpassar Lexit Group dem till norska förhållanden och ger dem rätt design på huvudkontoret i Kløfta.

– Design blir hela tiden viktigare. Kioskerna måste vara snygga och det räcker inte att funktionaliteten är bra. Vi brandar dem och ger dem rätt varumärkesprofil, säger Karlsen.

Bildskärmarna har höjdformat, något som blir allt vanligare.

Geir Karlsen och Terje Holte höll på med projektet i flera år innan det första exemplaret togs i drift i januari. Umoe har integrerat sina kiosker med kassasystem Asset.

Kioskerna är anpassade till den nya kassalagen och PCI-standarden som förhindrar obehöriga från att se vilken kod gästerna matar in i betalningsterminalen.

En självbetjäningskiosk kostar ca 40 000 kronor färdigkonfigurerad och levererad.

– I och med installationen av kiosker läggs även gästflödet om så att gästerna nu beställer mat i kiosken och hämtar ut den själv, säger Terje Holte.

– Förenklar vår arbetsdag

– Självbetjäningskiosker ligger i tiden. Gäster i alla åldrar uppskattar dem, säger Wenche Mathiesen på Burger Kings restaurang på Strømmen Storsenter.

Hon berättar att kioskerna underlättar arbetsdagen för medarbetarna. Pilotkiosker har använts av Burger King i Norge sedan januari.

– Vi har märkt att vissa kunder längst bak i kön nu går till kioskerna i stället. Tidigare lämnade vissa gäster restaurangen utan beställa om köerna var långa, säger Mathiesen.

FÖRNKLAR ARBETSDAGEN: Wenche Mathiesen på Burger King på Strømmen Storsenter tror att självbetjäningskioskerna är en fördel, både för gästerna och medarbetarna.

 

Originalversionen av artikeln finns på Retailmagasinet.no.

Se även artikeln "Nå er burgerautomatene på plass på CC" i Hamar Daglad.

 

Kontaktperson hos Lexit Group:

Geir Karlsen
Telefon: +47 481 02 915
E-post: geir.karlsen@lexit.no